هموروئید(بواسیر)

لیزر بواسیر

هموروئید چیست؟

هموروئید (Hemorrhoid) وریدهای متورم در بخش های تحتانی رکتوم و مقعد است. گاهی اوقات دیواره این عروق متورم و کشیده آنقدر نازک می شود که ورید بیرون زده، تحریک می شود و بخصوص مدفوع ورید را تحریک کرده و موجب خراش و تحریک دیواره ورید می شود. به هموروئید متورم و برجسته، پایل یا دستک (قل) نیز میگویند. هموروئید یا بواسیر بیماری مزمن و شایعی است که اکثر انسانهای بالغ در دوره ای از زندگی‌ به آن‌ دچار می شوند. این عارضه با خارش و احساس ناراحتی‌ و شاید خون ریزی همراه است. هموروید یا بواسیر عبارت است از سیاه رگ ‌های گشاد شده و واریسی در مقعد که ممکن است در مجرای مقعدی که آن را بواسیر داخلی‌ یا خارجی‌ می‌نامند ایجاد شود. این عارضه میتواند به هنگام دفع مدفوع درد و ناراحتی‌ و گاهی خون ریزی به همراه داشته باشد. هموروئید شایعترین علت خونریزی مقعد است که به مراقبین بهداشتی مراجعه می کنند. بندرت خطرناک است و معمولا در طی چند هفته درمان کاملا برطرف می شود. اما بایستی برای اجتناب از تشدید و بدتر شدن بیماری، خیلی زود به مراکز درمانی مراجعه کرد. اگر هموروئید خودبخود برطرف نشد یا خیلی دردناک بود، بایستی به جراح عمومی مراجعه کرد و طی یک جراحی سرپایی برطرف گردد.

انواع همورویید یا بواسیر

همورویید خارجی‌

این حالت همورویید از درون روده متورم می شود و بیمار درد و ناراحتی‌ بسیاری دارد و در هنگام دفع مدفوع منجر به خون ریزی می شود.

همورویید داخلی‌

این نوع همورویید یا بواسیر در زیر پوست کنار مقعد ایجاد می شود. این نوع بواسیر یا همورویید بسیار حساس تر است و بیمار احساس درد وخارش بیشتری دارد.

هموروید ترومپوز

این نوع بسیار دردناک تر است و بیمار هر چند ساعت یک بار با علائم بواسیر یا همورویید روبرو می شود.

چگونه از هموروئید پیشگیری کنیم؟

برای پیشگیری از ابتلا به بواسیر راه های زیادی وجود دارد. بهتر است از استرس دور بمانید. این مسئله با تاثیر مخربی که بر دستگاه گوارش برجا می گذارد زمینه ابتلا به یبوست و به دنبال آن هموروئید را ایجاد می کند. هم چنین توصیه می کنیم از نگه داشتن مدفوع خود اجتناب کنید. موارد زیر به شما کمک می کند تا بتوانید از این بیماری در امان بمانید.

خوردن فیبر

یکی از راه های خوب پیشگیری از هموروئید مصرف غذاهای گیاهی (سبزیجات، میوه، دانه های کامل، مغزها، دانه ها، لوبیاها و حبوبات) است.

نوشیدن آب

نوشیدن آب به پرهیز از خشک و سفت شدن مدفوع و یبوست کمک می کند، بنابراین فشار کمتری در حین اجابت مزاج به مقعد و رکتوم وارد می شود. میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر حاوی آب زیاد هم هستند.

ورزش

فعالیت جسمی از قبیل راه رفتن روزی نیم ساعت، ورزش های دیگر راهی برای به حرکت درآوردن خون در عروق و همچنین به حرکت انداختن روده ها می باشد.

دفع بموقع

بلافاصله بعد از احساس نیاز به دفع مدفوع، توالت کنید.

زمان مناسب برای مراجعه به پزشك

اگر فكر می كنید كه خونریزی به خاطر بیماری هموروئید است حتما به پزشك خود مراجعه كنید. چرا كه این اتفاق می تواند دلایل دیگری مانند پولیپ روده بزرگ، كولیتیس ( آماس روده بزرگ )، التهاب مزمن بخش زیرین روده كوچك و تمام روده بزرگ، دیورتیكول و یا سرطان داشته باشد. شقاق مقعدی همچنین دردناك بوده و باعث خونریزی می شود، از همین رو بهتر است كه هرچه سریعتر برای تشخیص درست و درمان به پزشك مراجعه نمایید. پزشك ناحیه مقعد را مشاهده كرده و با انگشت و یا وسایل مخصوص، داخل آن را معاینه می کند. آنوسكوپ یك وسیله میان تهی و دارای چراغ قوه است كه به پزشك كمك میكند تا بخش پایینی راست روده را مشاهده كند. پروكتوسكوپ نیز همانند آناسكوپ عمل می كند با این تفاوت كه به پزشك اجازه میدهد تا بخش بیشتری از راست روده را مشاهده كند. برای تشخیص بواسیر های داخلی و یا مشكلات دیگری كه منجر به خونریزی می شوند به روش های دیگری نیز نیاز است. سیگموئیدوسكوپ بخش پایینی روده بزرگ و كولونسكوپ تمام روده بزرگ را نمایش میدهد. هر دو دارای یك لوله انعطاف پذیر و چراغ دار هستند كه وارد راست روده می شود. همچنین عكس رادیوگراف نیز نمایی كلی از داخل روده بزرگ به ما می دهد.

مزایای لیزر بواسیر

• عمل لیزر هموروئید بطور سرپایی و بدون بیهوشی می باشد.
  • درد بعد از عمل با لیزر کیست مویی نسبت به جراحی سنتی بسیارکمتر و میزان خونریزی نیز کمتر است همچنین میزان عود کمتر است. زیرا در هنگام برش و برداشتن تگ پوستی با جراجی لیزر، انتهای عصب بریده شده را ترمیم می کند و در نتیجه بیمار بعد از عمل درد نداشته یا درد بسیار کمی دارد.
  • نیازی به پانسمان داخلی (توپی یا تامپون) ندارد که معمولا در جراحی سنتی اجباری و خارج کردن آن بسیار دردناک است.
  • نسبت به جراحی با چاقو در جراحی لیزر خون ریزی هنگام عمل بسیار کاهش میابد.
  • لیزر سبب کاهش عارضه بی اختیاری مقعد خواهد شد.
  • انتقال عفونت های خطرناک مثل هپاتیت که در جراحی سنتی محتمل است درعمل با لیزر وجود ندارد.
  • بیمار سریعا می تواند پس از جراحی لیزر هموروئید به فعالیت های روزمره خود بپردازد. زیرا نیازی به بستری در بیمارستان و گرفتن بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی که یکی از علل ترس بیماران است نداشته و متعاقب آن نیازی به استراحت چند روزه در منزل که از ضروریات جراحی سنتی است را ندارند و از روز بعد از عمل میتوانند به سرکار خود بازگردند زیرا بیمار بیهوشی نگرفته و درد زیادی بعد از عمل ندارد.

بیماری ها

تهران، سعادت آباد، میدان کاج، ابتدای سرو شرقی، مجتمع پایدار، طبقه چهارم، واحد 406
021 - 22361071 - 2